Pilihlah Kawan Membawa Ke Syurga

CARILAH KAWAN YANG SOLEH UNTUK DIDAMPINGI

Orang-orang yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Dia akan dikumpulkan bersama-sama dengan orang-orang yang diberi nikmat oleh Allah ﺳﺒﺤﺎﻧﻪ ﻭﺗﻌﺎﻟﻰ daripada Para Anbiya, Para Siddiqin, Para Syuhada dan Para Solihin.

Ada seorang datang kepada Rasulullah ﷺ mengatakan “Ya Rasulullah.

Seseorang cinta kepada golongan yang lain tapi amalnya tak sama dengan orang yang dicintai.” Nabi ﷺ menjawab “Orang itu akan dikumpulkan bersama dengan orang yang dia dicintai di dunia.”

Berkata Para Ulama “Duduklah bersama dengan ahli-ahli hikmah yakni orang-orang yang soleh supaya orang yang duduk dengan orang yang soleh.” Kata Baginda Rasulullah ﷺ “Seumpama orang yang menjual minyak wangi. Jika kita tidak membelinya pun tetap kita akan menghidu bau wangi darinya.Kalau bersama dengan orang-orang yang soleh.

Sedangkan sahabat yang jahat pula seumpama tukang besi. Yang walaupun kita tak terkena percikan api tetap kita merasai bahang panas dan terhidu bau busuk darinya.” Akan tetapi, jangan harap untuk kamu bersama dengan orang-orang yang soleh di sana (AKHIRAT) kalau tidak bersama dengan orang-orang soleh di sini (DUNIA).

Seseorang itu AGAMANYA tergantung kepada siapa dia berkawan. Hendaklah kalian memilih dan melihat dengan siapa kalian berkawan. Demikian sabda Rasulullah ﷺ “Carilah kawan yang soleh.” Berkawan dengan orang yang soleh akan mengawal, mendorong, memotivasikan kepada kita untuk berbuat yang soleh.

Berkawan dengan orang yang doleh yang tak betul maka akan di bawa kepada kita kepada tempat yang tak betul. Ini adalah sebahagian dari kawan.

# MutiaraKata [HABIB ALI ZAENAL ABIDIN BIN ABU BAKAR AL-HAMID HAFIDZOHULLAH]

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s